lørdag 10. oktober 2009

Barn og hunder!


Her om dagen var Leo og jeg ute på vår vanlige kveldstur. Et stykke unna ser jeg at det kommer en del folk og et par av de går litt foran de andre, og en del fortere enn de andre. Når de kommer litt nærmere viser det seg at det er et lite barn på 5-6 år som går der med en løs hund. Og hva gjør hunden, den løper rett bort til Leo. Og dette barnet prøver ikke engang å stoppe hunden, ikke det at det hadde så stor sjangs for hunden vår jo like stor som barnet.

Litt etter kommer de som eier hunden, og de stresser ikke bort eller prøver å kalle inn hunden sin, de tusler bare stille og rolig bortover. Siden de ikke bidro på noen som helst måte, dyttet jeg hunden deres unna med benet mitt slik at den ikke kommer bort til Leo. Og sier til de som eier den: "Hva om hunden min biter?" Det er så mange ansvarsløse folk der ute, jeg kjenner det koker inni meg når sånne ting skjer.

Det hadde ikke vært noe stort problem om de hadde fått hilse, Leo er veldig snill og veloppdragen til å være 7 måneder. Vi har sosialisert Leo mye med andre hunder, men det er en prinsipp sak. Man skal alltid spørre først om det er greit at de hilser. Selv om din hund er snill, er det dermed ikke sagt at den hunden du hilser på er det.

Så til alle dere som har hund, la aldri barna deres gå alene med hunden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar